tisdag 3 februari 2009

Annorlunda familjer

Såg ett mycket intressant program på tv igår.

Måste faktiskt erkänna att jag är direkt urusel på att titta på tv i vanliga fall, missar alla serier, galor och all sk familjeunderhållning helt utan att skämmas.

Just igår bänkade jag mig dock framför "Familjen annorlunda" med stegrad förtjusning.

Att få se dessa abnorma familjer som bara lever på barnbidrag och inte kan bättre än att föda barn på löpande band antog jag skulle roa mig storartat.

Det gjorde det.

Kanske av en helt annan anledning än vad jag förväntat mig dock.

En 10-barnsfamilj i Norrland, en 5-barnsdito (varav en trilling-trio) i Skåne och en "ny-gammal" familj med 8 barn i Södertälje. Samtliga visade upp något som påminnde om vilken familj som helst, dagishämtning, pulkaåkning, middagsrusning och nattning.

En trött och blivande bitter pappa som mest gnällde, en mamma som börjat om med ny man utan egna barn (mannen alltså) och en mamma som, liksom jag, slet med att få upp trötta skolbarn i tid till busssen.

Hade det varit fascinerande att titta på dessa familjer om de inte varit begåvade med ovanligt många barn?
Hur spännande är det att bevittna en familj som badar barn? Eller äter middag? Viker tvätt?
Vari ligger skillnaden i att titta på slika program på tv och att beskåda missfoster på cirkus under förra århundradets början?

Vem är det som avgör vad som är annorlunda?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är omöjligt att definiera annorlunda. Blir konstigare ju mer jag tänker på det.

ulle

Huskatt sa...

Men..normen är ju max 2½ barn per familj. Om vi andra blir annorlunda..tydligen.