tisdag 24 februari 2009

Annorlunda köttbullar

Jag erkänner!
Jag är fast!
Troget varje måndagkväll klockan 20.00 bänkar jag mig förväntansfullt framför tv 4 för att beskåda "Familjen Annorlunda".
Vet inte om det är i nyfiket egenintresse eller av någon bisarr lyteskomiks-anfall jag inte vill missa nämnda begivenhet.
Igår åktes det skridskor med 3 stycken 2-åringar, gicks på vuxen-utan-barn-utflykt och åktes och storhandlades.
Just storhandlingen intresserade mig.
Att ge mig iväg var tionde dag med 3 små barn i släptåg är en vanesak för mig.
Att skriva matsedel för en månad i taget och handla det mesta av maten har jag faktiskt inte haft en tanke på att någon skulle kunna komma på att göra.
Finns flera skäl till varför jag inte skulle handla månadsvis!

Först och främst bör man ha stora lagerutrymmen hemma, vilket vi kanske egentligen har men att fylla de med mat...?
Därefter blir det ju mestadels mat som går att förvara hemma en längre tid, i frysen eller med lååång hållbarhet.
Det är där min skepsism kommer in i bilden!
Lång hållbarhet= mycket konserveringsämnen och tillsatser.
Ja, det gick ju bort!
Här ska det vara så ren och oprocessad mat som möjligt och visst är frysen ett underbart hjälpmedel men inte till allt!

Att dessutom köpa färdiga köttbullar till en familj på 12 personer?

Visst, kilopriset på färdiga köttbullar är lägre än på ren köttfärs men hur hög är kötthalten i färdigtrillade?
Hur många andra tillsatser behövs för att livsmedelsindustrin ska kunna tjäna pengar på sin produkt?
Litet tips; vänd på paketet och läs innehållsförteckningen nästa gång i affären!
Låter det gott? Nyttigt?

Med risk för att vara tjatig kommer nu en snabblektion i hur enkelt, gott och billigt (i jämförelse med färdiga) man kan göra egna köttbullar.
Köttbullesmet efter eget huvud/recept, spritspåse och långpanna!
Voila, allt som behövs är en varm ugn och sen är middagen/middagarna färdig efter ca 35 min i 150-175 graders värme.
Om man nu tycker att det blir för dyrt med ren färs i smeten går det utmärkt att dryga ut den med linser (kokta), ströbröd/mjölk eller vatten, kruskakli och/eller ägg.
Inga konstigheter, inga okända tillsatser!

Har man dessutom varit förutseende att "steka" bacon i samma långpanna dagen innan i ugnen går det utmärkt att använda sig av flottet som blir kvar att lägga de spritsade bullarna i.
Se, det behöver inte vara en omöjlighet att göra många köttbullar själv, så omständigt är det faktiskt inte.

Tänk, det blev en "mat-mamma" av mig med...

4 kommentarer:

Huskatt sa...

Kan inte annat än instämma! Dessutom läste jag att köttbullar friteras i "animaliskt fett"...gamla kokadaver och annat mums med andra ord. Och det har man satt i sig år ut och år in.

Anonym sa...

Wow, jag häpnar. Kommer gärna på middag nåt år:)

Anonym sa...

Det blir lammköttbullar imorgon och du får visa mig hur du gör! Mums

Anonym sa...

Hej nu e jag nyfiken .... spritsar du ut dina köttbullar??? Ugnen e ingen nyhet för mej men jag hatar å rulla ....