söndag 15 februari 2009

Förändring

Jag har haft mångårig träning i att tampas med succesivt förändrat betende.

Inte bara mina barns uppväxt och därigenom självklart förändrat förhållningssätt till omvärlden, utan även åldrande släktingar som förstärker vissa egenskaper och tappar andra.
Olyckor kan naturligtvis bidra till personlighetsförändringar, sjukdomar kan också göra sitt till för att det ska bli svårt att förstå en älskad människa.

Vi har flera fronter att strida på när det gäller släkten.
Vissa är lätta att hålla ifrån sig, andra svårare, några är avslutade .
Alla skulle jag inte behöva engagera mig i, egentligen.
Vissa strider är inte mina, ändå har jag svårt att låta bli att lägga mig i, att inte försöka tala till rätta och ställa tillrätta.
Jag borde bli bättre på att låta folk i min närhet sköta sina egna fronter mot omgivningen, inte lägga mig i så förtvivlat mycket.
Jag borde..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Saker som gör ont fortsätter att göra ont.

Mångmamma sa...

Och ny-gamla strider tar omtag..
Vissa ger sig aldrig..