måndag 6 juli 2009

Kroppshets, nej tack!

Jag har en totalt skev kroppsuppfattning.
Tror att jag är mycket större och klossigare än vad jag i själva verket är.

Uppvuxen med allt smalare modeller på tidningarnas omslag, otaliga "bantningsrecept", hets om vikt, kost, träning och utseendefixering har lett till att jag betraktar mig som överviktig.

Att klippa till tyg på fri hand och höfta lite angående måtten till den häromkvällen sydda tunikan visade sig vara en katastrof.
Ja, om man nu inte tänkt sig att åka ut och tälta en regning vecka eller två med hela tjocka släkten i släptåg.
Till det duger den gott!
Tält alltså!

Påminner mig om en tröja min mamma stickade under 80-talets stick-och-garn-era.
Den var tänkt till min då 8-årige lillebror.
Snyggt randig i vitt och två blåa nyanser.
Tror att det finns ett foto någonstans på mig (16 år), mamma och pappa inklämda i denna skapelse.
Samtidigt.
Jo för all del, lite trångt var det som familjetröja betraktat men vi fick plats i den i alla fall.

En del av min skeva kroppsuppfattning kommer sig nog av att jag de senaste 9 åren varit gravid och/eller ammat.
Kontinuerligt

Jojo-bantning har fått ett nytt ansikte.
Eller kanske snarare; "hur-man-omformerar-sin-kropp-snabbast"
Spolform vs timglas.

Lider jag av det?
Ska jag börja hetsträna och tokdieta mig?

Ledsen att göra er besvikna, träningsnarkomaner där ute med total kaloritabellskontroll i skallen, nej, jag ska inte ändra på ett dyft av mig själv kroppsligt.

Går säkert att räkna ut fullständigt skrämmande siffror utifrån min vikt och längd.
Själv är jag betydligt mycket mer nöjd med min drygt 40-åriga kropp än vad jag var med min drygt 20-åriga.
Jag har ingen toppenkondis att skryta med men jag är stark som en liten oxe och kroppen lyder mig.
Äger ingen våg men ser att kläderna hänger kvar, för det mesta.
Mitt problem med gamla kläder är inte att de är för små för att komma i längre, snarare det omvända, för stora.

Ändå inbillar jag mig att jag är större än vad jag verkligen är.
Skumt!

Så jag fortsätter nog att glad i hågen ta en kall på kvällen och inte fundera på hur länge jag skulle behöva röra på mig för att göra mig av med de onyttiga kalorierna.
Rört på mig, det har jag ju gjort hela dagen!

3 kommentarer:

Huskatt sa...

Du äger ingen rättighet att yttra dig om vikt.
Har man inte ens vett att bli FET när man väntar barn, utan går ner i vikt, då får man faan hålla käften.
(nästan skrek det sista rakt ut)
Ta en kall du, för all del, ta två :)

Fisken sa...

Bra där tjejen! Känner du dig frisk och någolunda nöjd med dit utseende så drick, ät och glädjs. :-)
Sv: Och du...tack för supporten! Det värmde.

ullebengtsson sa...

Du vet ju var jag kommer ifrån när det gäller vikthets, så jag säger bara grattis och kram!