söndag 25 juli 2010

Kalmarunionen 1397.

Nu får det vara nog på ilskna och regnstökiga barn med hyss i kroppen.
Vi måste aktivera oss även utanför de mångmamska domänerna och därför har jag och far-är-rar haft blixtinkallt rådslag om tänkbara platser att besöka.

Genom vårt flyttande söderut i landet, har jag haft vissa förhoppningar om utflyktsmål.
De har varierat genom åren dels beroende på var vi bott och hur många och gamla barn vi haft.

Under de tio åren i Östergötland tjatade jag om en tripp till Visingsö.
Där har jag ännu inte varit.
Och inte bor vi i Östergötland heller längre.

Trots ett visst mått av tidigare anknytning till nuvarande landskap samt en hel del tid spenderad här i krokarna, har jag heller aldrig besökt Salvestaden i Kalmar.
Som ni vet gillar jag ju historiska miljöer, gärna blandat med kostymer och teater och vad skulle passa bättre än ett besök i en fiktiv medeltidsstad?

Imorgon bär det av!
Vi. Ska. Till. Kalmar.

Tjoho, vad kul jag ska ha!


Förhoppningsvis kanske även de små-vilda-glada...

8 kommentarer:

Madlar sa...

Hoppas ni slipper det värsta regnet så att monstren kan vara utomhus o rusa av sig all energi.

Rebecka sa...

Orättvist! Haha, nädå. Hoppas att ni får kul och att småttingarna blir nöjda.

Prefer Simplicity sa...

Kul med en utflykt och den där Visings-ön har jag inte heller lyckats ta mig till ännu, skratt!!

Kalmar däremot har jag sett på håll då vi körde över Ölandsbron, fniss:)

Ha en härlig liten tripp eller kanske ska jag säga stor med tanke på mängden små-glada-vilda=D

Vilket fall så önskar jag er solsken på er resa=D Kramar Milla

Maja sa...

...låter som en bra idé att fly hemmet, ska nog anamma den! trevlig resa!

Fru Purjo sa...

Kanske ett besök till Medeltidsveckan i Visby?? Där finns historien nära i alla gamla byggnader...och så alla som är medeltidsklädda, marknader och jippon :-)

KaosJenny sa...

När inte kamp funkar är det bättre med flykt... Hoppas det blir bra, det blir åtminstone annars... KRam

Annkatrin sa...

Vad roligt, hoppas ni får en trevlig utflykt =)

Anonym sa...

Grattis! Ett bra val att besöka oss i Kalmar! Salve, jadå, det är värt ett besök kanske, men missa inte museet i hamnen. Där kan både vuxna och barn uppleva spännande saker, bl.a. Kronanutställningen.
Välkomna!