måndag 9 augusti 2010

Renovering fortgår!

Annexet drabbades av en ytterst märklig vattenskada i vintras.
Efter felsökande både högt och lågt, insåg vi att en kran var placerad under det igenspikade golvet som sedan täckts av 70-talets favoritmaterial - plastmatta!
Den hade troligtvis stått och droppat, sakta sakta sedan mitten av 70-talet.
Fiffigt!

Det har kapats rör, dragits nytt system, lagts nytt golv, nya lister, färg på allt - från tak till golv - och nu är det dags för min del i det hela; Blingandet!

Att släpa runt möbler, ösa på med kuddar, täcken, filtar, fixa gardiner och styra runt med hammare och skruvmejsel i högsta hugg, det tilltalar mig.
Tavlor, lampor och hyllor börjar så sakteliga hamna på rätt plats.

Sovrummet har fått vitmålat trägolv, gammal pastellrandig trasmatta, en ärvd byrå och dito golvlampa i 50-talsmaterialet framför alla andra - teak.
En av mina fyndade mangelkorgar, fylld med extra kuddar och filtar står (än så länge - barnen har inte hittat den än..) så där lite nonchalant framför det spetsgardinsförsedda fönstret.
En kruka med något blommande ska in, en Mårbackapelargon kanske?
Kommer bli riktigt charmigt, ända till den dagen de små-vilda-glada kommer på den briljanta planen att leka hela "havet stormar" i sängen eller "Moses i vassen" med min mangelkorg.

Halva huset är som nytt, till hösten (inbillar jag mig att vi ska hinna..?) tänkte vi rådda resten, stora rummet/köket och dusch/toalett samt lilla entrén lämnar en del övrigt att önska numera.
Vita, ljusa rum kontra murrig brunbeige plastmatta på både golv och väggar, toppat med tvättäkta bastupanel i taken.
Urk.

Ärligt talat, precis vad som helst blir bättre än det som varit!
Till och med mycket bättre, allrahelst som jag gör precis som jag själv vill - utan några kompromisser alls.
Tack, far-är-rar!

4 kommentarer:

Bina sa...

Vi har också ett hus med bastupanel- Det är ju bara såååååååå snyggt.
Not!

KaosJenny sa...

Jag ryser av tanken på renovering efter vår vattenskada i hallen och toan förra året men Annexet låter ju smidigt att renovera. Inte något ställe som man springer igenom jämt antar jag...

Esbe sa...

Trist med vattenskadan men kul med nytt!

Önskar er en god fortsättning på husjobbet!

Mångmamma sa...

Bina; Visst är det!
Jenny; Jo, det är lite smidigare med vattenskador i ett annat hus än det vi "måste" bo i!
Esbe; Skruvmejseln och symaskinen har jobbat ikapp idag, hyllor uppe och nya lampskärmar/kviltar/kuddfodral på gång! Jättekul!