måndag 21 mars 2011

Hålla-handen-barn

Minns ni att jag skrev om en liten unge som stökade så pass mycket att det inte gick att få fortsätta på barnkören?
Just det lilla barnet är min Pysselkungs hålla-handen-kompis på väg till matsalen numera.
Det funkar dåligt!

På samma sätt som det är uselt, illa och katastrofdåligt att sätta en snäll och tyst flicka bredvid en stökig och högljudd kille i bänkarna, för att det ska bli lugnare miljö i klassrummet - lika illa är det omvända.
I detta fall är det min Pysselkung som är en liten stillsam filosof, medan hålla-handen-barnet lever ut all sin frustration i skolan.
Ett barn som har usla förutsättningar hemmavid, tar gärna ut svängarna på mer neutral mark, i detta fall skolan.

Jag är inte ett dugg förvånad.
Varken över hur resultatet blivit eller att det är min Pysselkung som kommer hem med en historia om avriven mössa som det hoppats på, utomhus.
Sorgligt nog favoritmössan, den hemstickade tonårsluvan som gör honom lite "coolare" än annars.
Eller berättelser om klämda händer, knuffar och otrevliga ord.

Trots tillsägelser från frökens sida, tror jag inte (pessimistisk och luttrad som jag är) att hålla-handen-barnet kommer att göra det så enkelt för sig.
Det barnet har uppenbarligen lärt sig den hårda läxan att det är bättre med negativ uppmärksamhet än ingen uppmärksamhet alls.

Och mitt i denna uppvisning av negativt och icke önskvärt beteende är det min lille kille som åker på däng.
Det är faktiskt inte rättvist.
Inte alls!

7 kommentarer:

Gafflan sa...

Nä...vad ska man säga?! I äldsta dotterns klass gick två störande elever när dom började skolan. Situationen blev ohållbar, varken lärare, övriga barn eller föräldrar orkade med och till slut anställdes en personlig assistent att hålla reda på eleverna. Assistenten var inte bara med i skolan utan även på fritids där han hade sin huvudanställning. Under hela skoltiden, alltså klass 1-6, var han med och resultatet blev lyckat. Lugn klass, lugna elever, lärare och föräldrar. Bråkstakarna blev fina elever till slut. Jag lider med din pysselkung och hoppas att tråkigheterna upphör :D
Ang. förra inlägget med halsfluss. En av mina chefers barn åt penicilin 6-7 ggr i rad mot halsfluss. Dom sista gångerna blev han inte ens sjuk utan bara massa beläggning på tunga och i hals och att det gjorde ont. Hela familjen blev lidande då andra familjemedlemmar också fick äta medicin i tid och otid. Resultat blev remiss till öron/näsa/hals och bortopererande av halsmandlar.
Hoppas på god bättring både i skolan och sjukfronten.
Kram

Rebecka sa...

Men åh.

Mina dagar sa...

Inte rättvist!!!!!

Inger Marianne sa...

När något liknande hände en av mina söner och inget hände när jag gjorde skolan uppmärksm om problemet, gick jag till rektorn och sa att jag skulle stämma skolan om inget gjordes.Vilket tog skruv, skolan fixade med föräldrar kurator m.m. samt annan sysselsättning till barnet i fråga, som blev mycket lugnare. Sätt press på skolan är mitt råd! Kramis

Ezter sa...

Nä fy vad tråkigt! Stackars Pysselkungen :( Och egentligen, stackars det andra barnet också!

Cicki sa...

Jag fattar inte detta att skolan gör samma misstag om och om igen. Lär de sig aldrig?

Stackars Pysselkungen och stackars hålla-hand-kompisen som måste söka negativ uppmärksamhet för att någon ska se honom.

Tant Grön sa...

Tråkigt med barn som inte mår så bra och tar ut det på andra. Tråkigt att man på allvar tror att ett annat barn ska "lugna" den som är bråkig.