torsdag 10 mars 2011

Istiden är här!?

Kära goda vad som helst som orkar lyssna; Kan jag inte få slippa sjuka barn snart?
Kan inte mina små-vilda-glada få återgå till att vara just små och vilda och glada istället för små och trötta och febriga och hängiga?

Jag är sop-slut-trött på att åka till vårdcentralen och klämkäckt häva ur mig samma gamla floskler som sist, i stil med; "höhö, snart klippkort här eller har jag gräddfil, höhö?"
Den var liksom inte rolig ens när den var ny, någon gång kring tidernas begynnelse.
Eller närmre bestämt i februari när jag nyttjade den första gången!

Jag är sop-slut-trött på att fara fem mil fram-och-tillbaka till närmsta apotek och få mitt stackars betalkort att kvidande dräneras på mer pengar för att kunna bära hem ännu fler skojiga och illasmakande mediciner som ska lirkas, trugas och tvingas i barnen.

Jag är sop-slut-trött på den här eviga permafrosten som tagit över landet och aldrig vill släppa till ens en enda millimeter av spirande grönska, långt mindre något som skulle kunna misstas för en - hu, hysch, viska....blomma!

Om den här vintern tar slut någon gång, om mina små transformeras tillbaka till sina vanliga ettriga jag, om jag slipper leka med läkare och farmaceuter någon gång - då ska jag sluta gnälla och också återgå till mitt vanliga glada jag.
Annars går jag in i permanent permafrostsurhet!

6 kommentarer:

Rebecka sa...

Krya på dem.

Apropå det hära med veckans kvinnliga bloggare. Jag har inte läst http://ladydahmer.se/ så himla noga men jag tänker att det kanske kan vara något. Du får se och döma själv.

Gafflan sa...

Nä-ä! Nu tycker jag också att det får vara bra med sjukdomar hos dig! Å vintern (nu har vi knapps snö kvar) kan dra dit pepparn växer. Vi behöver sol och värme för att kunna vistas utomhus och andas frisk luft så alla baskelusker vädras ut och bort. Hade jag bott nära dig så hade jag kommit och varit lek/mat/städtant så att du kunde göra...ingenting en stund...eller så kunde vi bara dricka kaffe :D
Kramar till dig.

Mångmamma sa...

Rebecka; Tack för tipset, henne har jag följt lite till och från, vettiga tankar där.
Skall kommas ihåg!
Gafflan; Du är välkommen närsomhelst! :)En liten semestertripp inåt landet i sommar kanske..?

Cicki sa...

När du blir så där sop-slut-trött så får du tänka på hur roligt vi ska ha i sommar när vi landar i barnriket i mörkaste Småland.....:-)

Karin sa...

Jag är ämnad att hålla med dig. Denna vinter är inte bara låång, förkylningarna/flunsorna alt magsjuka går bara runt runt runt! Ovanpå detta så hostar det svenska folket konstant! Jag känner mig också oerhört sliten, dels för att hälsan inte är 100%, men också på kånkande av ved till huset och vatten till djuren på isiga backar, hala trappor, frostiga bilar som egentligen inte vill längre och ett kylskåp som någon måste tömma från insidan. Längtar efter grönska och eftermiddagsmellanmål på verandan. Längtar efter att kunna gå till brevlådan utan att behöva spänna på mig skridskorna. Längtar efter att få sätta spaden i jorden.. Längtar efter våren och värmen. Men var kan man skicka den fördömda hostan och de snoriga näsorna?? Jag ska i alla fall köpa en (eller 5) flaska av Weledas Slånbärselixir för att stärka oss med. Nu får den banne mig vara slut på både vinter och krasslighet.. Ha en go dag!

Ezter sa...

ja, nu får det vara slut på både förkylningar och vinter! Det kom ny snö inatt :(