torsdag 17 mars 2011

Lägg ner Beach 2011!

Inte kunde jag slita mig helt från mitt lilla "fönster mot nätvärlden".
Tog en stilla lov runt bland en del av er och hittade till min stora glädje detta hos Maria Engelwinge.

Yes, det är hög tid att skapa debatt, att vägra inordna sig i rådande skönhetsideal, vikthetsande, tokdietande och träningsfixering.

Nej, jag har ingenting alls emot att folk och fä mår bra, äter sansat och rör på sig.
Själv är jag ungefär så långt ifrån en soffpotatis man kan komma men även om man inte bor på bystan, är begåvad med lätt rymningsbenägna barn och djur som bör jagas i en eller annan riktningen eller har ett hus som härbärgerar en tokstor familj och som värms upp med ved, som i sin tur bör förflyttas från punkt A (vedboden) till punkt B (källaren), så kan man faktiskt leva rätt sansat och sunt UTAN att skaffa sig komplex för livet.

Och för nästa generation med.
Det skrämmer mig mest, viktfixeringen och alla dessa kurvor som barn ska mallas in i.
Oavsett om barnet är för tungt i förhållande till sin längd, eller för långt i förhållande till sin vikt, är det ett ganska klumpigt verktyg att fackindela små människor efter.

Och det där med fackindelning - det vet ni alla att jag är allergisk emot!

Kan vi inte lägga mer fokus på må-bra-kurser, äta-rätt-varianter och tänk-på-din-hälsa-dito?
Hellre än minska-12 kg-på-fyra-dagar, så-trollar-du-bort-rynkorna och kom-i-strandform-2011-löpsedlar!

Och framför allt, bli lite mer tillåtande!
Lite generösare mot varandra.
Kanske allra mest kvinnor sinsemellan!?

5 kommentarer:

Madlar sa...

Du är klok du <3
Den där beachlooken har inte varit aktuell för mig de senaste 10 åren, håller mig på altanen o flashar både gropar i låren o handtagen runt midjan. Litar på makens ord, att han älskar mig som jag är med o utan synliga skavanker. Kan han göra det så kan väl även jag älska mig själv.

Le Loup sa...

Vet du, jag brukar tänka att om folk lade ner hälften så mycket tid på att vårda sitt inre, populärt kallat själen, så skulle de inte ha tid att bekymra sig så mycket om sitt yttre, som trots allt bara är en yta som inte säger speciellt mycket om personen innanför för det mesta.

Jag tror att både män och kvinnor borde vara mer tillåtande och generösa mot varandra, och; en viktig sak, nyfikna på varandra på ett positivt sätt!
Jag brukar tänka ofta att allt inte är vad det synes vara och att varje människa bär på minst en fascinerande historia, det är en svindlande tanke, tycker jag :)

Småländskan sa...

*kramar om* du är så klok, så bra!

Rebecka sa...

http://www.youtube.com/watch?v=5XF66Ku4a9U

Tant Grön sa...

Tack!