lördag 23 april 2011

Med fingrarna i jorden

Strålande solsken och ny jord hemsläpad av far-är-rar, så att ännu fler plantor kan få fint kring fötterna/rötterna.

När andra kvinnor i min ålder förgror grönsaker och blommor, petar jag ner små skott av gran, lönn, björk och andra märkliga små spretar jag hittar på fel plats på tomten.
Detta har resulterat i två körsbärsträd, ett i kruka och ett utplanterat - båda runt två meter höga idag.
En gammal utdragssäng i växthuset fylld med kärleksört i stora grytor, en lönn, en björk, en mysko buske och en omhuldad syren, uppdragen på vår förra gård.
Otaliga granar, jordgubbsplantor, mynta och annan växtlighet i bunkar.
Jodå, jag har kryddor också.
Gräslök, timjan, rosmarin och basilika.

Vilsesimmade ringblomsfrön har spritt sig lite här och var också.


Nej, jag behöver inte alls bekymra mig om utrymmet på tomten, det är inte därför jag testar att peta ner allt jag kan komma över i grytor och pottor, det är bara så himla kul att se om det funkar!?

Men lite galet är det allt att jag har en ståtlig Amaryllis som blommar inne i matrummet!
Sist den trodde att det var blomläge var i juli förra året.

Det är ok att vara trädgårdsnörd så här års va?

7 kommentarer:

Lippe sa...

Helt ok!

Cicki sa...

När sambon och jag var på en prommis idag så sa jag att så här års saknar jag jättemycket det här med trädgård. Så jag blir riktigt avundsjuk på dig och dina plantor av allehanda slag.

Till veckan jag blötlägga borlottibönor som vi odlade förra året. Då var det bara några torra bönor från Go Green som sambon petade ner. Det blev en liten skörd som är sparad och ska bli till en stor skörd i år, är det tänkt i alla fall.....:-)

KaosJenny sa...

Det är mer än ok Mångmamma... Efter 30 började mitt blom och grönt intresse. På vintern tror jag att jag har slutat men sen kommer våren och då... Låter kul med tallar och sånt i krukor och pottor... Kram

Inger Marianne sa...

Krukor är jättebra om man har frostfritt någonstans på vintern!
Men allt du sätter i land! Vem rensar ogräs hos er???? Du hinner ju en helsikes annat också.
Kram, Inger

bokhyllan sa...

Mm, lite galet med amaryllis nu i påsk. Men varför inte? Fina är de!

bloggtant sa...

Heeeelt OK :)))

Le Loup sa...

Så klart det är!