torsdag 2 juni 2011

Deckare

Idag har jag läst!
Boken som Madlar lottade ut; Hypnotisören av Lars Kepler.
En tegelsten i pocketutgåva på drygt 570 sidor om kriminalkommissarien Joona Linna och läkaren och före detta hypnotisören Erik Maria Bark.
Började imorse och läste ut den strax före middag.

Det här är en typisk sträckläsarbok, en stunds verklighetsflykt men inget som jag kommer att ligga och grubbla över inatt.
Fullt så trist som Madlar ansåg den vara, håller jag inte med om.
Karaktärerna är vältecknade men jag levde mig inte in i deras liv.
Relativt obehagliga våldsscener, en dos äktenskapliga problem, lite sex, några riktiga knäppgökar, den rart leende och effektiva polisen (av kvinnligt kön!) som drar kopior, letar reda på namn och adresser, åt den strängt upptagne kommissarien som jagar runt, kors och tvärs över Stockholm men även längre ut i landet, efter den riktiga psykopaten.
En hel del av de stereotypa personerna jag förväntar mig att hitta i en deckare, de finns där.
Andra är mer skruvade än vanligt.

För en exilstockholmska som jag, som senast för en vecka sedan rörde mig i delar av den miljö som beskrivs, är det lite av en nostalgitripp.
Miljöbeskrivningen levandegör.


Jodå, en välsnickrad deckare.

7 kommentarer:

Mollan sa...

Jag gillade den! Men precis som du så lärde jag inte känna karaktärerna och saknade inte boken när jag lade den ifrån mig, som jag annars kan göra med böcker.

LillaTuss sa...

Sträckläsning här oxå. Införskaffade därefter uppföljaren - "Paganinikontraktet" - och det blev sträckläsning igen.

Milla sa...

Jag gillar den och nu ser jag att Fröken Hulda har läst uppföljaren så då är det dags för en tur till bokhandeln snart igen.
Miljöer som är bekanta gör ju boken snäppet roligare. Linköpingsbo som jag är tycker jag att Mons Kallentofts böcker ger extra underhållningsvärde just pga miljöerna.

Nu säger jag god natt.
Sov gott.

LillaTuss sa...

Kallentoft går inte heller av för hackor. Har läst alla. Bodde i Linköping 1½ år och det var härligt med igenkännandet!

Madlar sa...

Kanon, då hamnade boken där den ska vara för här hemma var den ju inte särskilt omtyckt ;)

Mångmamma sa...

Hade faktiskt inte koll på att Kallentoft kom från Lkpg. Jag bodde strax utanför i 5 år och ytterligare några mil bort i 5 år till.
Måste kolla upp honom också...

Mångmamma sa...

Och Madlar; Tack!