fredag 25 november 2011

Svårsmält föda

Det är lite taggtrådsvarning över familjen för tillfället.
Ja, inte hos mig eller far-är-rar då men barnen börjar bli mer än lovligt kantiga, både morgon, middag och kväll.

De är duktiga på att gå i skift med sitt surande, vilket jag är tacksam för men lika säkert som amen i kyrkan kan jag förvänta mig ett katastrofutbrott från endera i tid och otid.
En lång hösttermin börjar kännas i kroppen på de små.

Imorse var det Pysselkungen som visst fått i sig något olämpligt för helt plötsligt hör jag mig själv stå och tjafsa med honom om vikten av att ha reflexer om han hade tänkt sig ut i trafiken.
Det hade han tänkt sig.

Att åka skolbuss till skolan är fortfarande riktigt roligt men reflexen var ful!?
Reflexväst var inte att tänka på.

Lösningen blev en kompromiss - sonen klev iväg först och far-är-rar som ändå skulle till jobbet - körde strax efter för att kolla att ungen hamnade vid hållplatsen.
(Som tur är - vilket sonen missat - har han reflexer på väskan så helt "osynlig" var han inte.)

Far-är-rar ja, han kom hem någon gång efter midnatt, trilskades med spjället till pannan så jag kan elda utan att anlägga en övningsplats för närmsta brandkårs rökdykare i min tvättstuga och stöp i säng som en klubbad oxe.

De två minsta huliganerna är fredagslediga och för första gången på tre månader ska jag få krama om min storadotter som kommer hem-hem över helgen!

Får jag bara plats för någon timmes sovmorgon också någon dag, kan den här helgen bli riktigt bra!

3 kommentarer:

Småländskan sa...

Hoppas du får krama på storadottern ordentligt!

LillaTuss sa...

Taggtrådsläge kräver GLASS ;)

Anitha Östlund Meijer sa...

Här är det tystnad som gäller.
ja hos mig alltså, inte ungarna. de far runt som illrar och studsar än hit än dit. Någon faller och slår sig, gråter, sedan upp igen och vidare.
Nyss fick valpen tag i Razmus egenhändigt gjorda toalettrullespopstjärna och ilskan kom som ett brev på posten.
Har insett att läget är som det är och försöker skälla på dem med teckenspråk .
Det fungerar INTE.
Snart kommer Peter hem och tar över, och efter maten tänker jag försvinna in i skriveriet medan han skall baka pepparkakor med ungarna.
Kram på dig.