tisdag 15 november 2011

"Sig själv till straff och androm till varnagel"

Ok, jag kan inte ens försöka uppbåda någon form av politisk korrekthet här.
Reptilhjärnan i mig säger bara; Kastrera med slö smörkniv, lås in fanskapet, släng bort nyckeln och glöm var cellen befinner sig.

Gammaltestamentlig? (Öga för öga ...)
Jajemän!

I vissa lägen tycker jag att Jesus och hans gyllene regel kan dra något gammalt över sig, eftersom en del, så kallade humanoider, inte verkar ha tillräckligt många hjärnceller för att begripa att när en andra chans ges (avtjänat straff), förväntar sig givaren (samhället) att bot och bättring bör ske.

Vissa återfallsförbrytare av grova våldsbrott har förverkat sin rätt till mänsklig behandling.

Men att därifrån dra slutsatsen att jag skulle vara pro-dödsstraff, är direkt fel.
Ett dödsstraff är inget straff.
Det är alldeles för lindrigt!

4 kommentarer:

LillaTuss sa...

Ligger i sängen å läser Sara Johnssons "Dammens hemlighet". Jag lovar... du skulle bryta ihop. Nu snackar vi inte särskrivningar utan tvärtom. Jag har utslag överallt. Hua!!! Kram fr ett korrekturfreak

Märta sa...

Vissa varelser må se ut som människor till sitt yttre - men de är inte mänskliga för det.
Ondska är svår att förstå sig på.
Lås in. Kasta bort nyckeln. Det är det enda rätta. :(

Maria Engelwinge sa...

Jag är emot dödsstraff, men visst tänker jag som du ibland. Vissa personer önskar man inget gott, om man säger så...
Var det Gandhi som sa: Öga för öga och sen är hela världen blind? Ett uttryck jag gillar iaf:).
Kram!

LillaTuss sa...

Det har du verkligen rätt i... att dödsstraff inte är ett straff. Det är att komma undan