fredag 27 januari 2012

Morgonstriden som kom av sig

Fredag morgon, 4 minus och Pysselkungen ska ha med sig mackor-varmchoklad-fika, pulka och hjälm till dagens förmiddagsutflykt i skolan.
Så långt är vi helt överens.
Det är först när klädseln diskuteras som vi blir lite oense.

Jag anser att det är bättre att ta någon av de fyra hela jackorna, med en fungerande stängningsanordning i form av ett helt blixtlås, alternativt en varm heltäckande overall.
Sonen vägrar blankt!
Överdragsbyxor och favoritjackan - med trasigt blixtlås ska det vara - annars blir det ingen skola och pulkaåkning alls av.

Va?
Jag har liksom inte haft den här konflikten med något barn sedan storadottern som ettåring slet av sig vantar och mössa oavbrutet.

Hur det slutade?
Tja, det är inte jag som kommer att frysa.
Jag valde att undvika en onödig konflikt och lät sonen gå iväg med oknäppt jacka.
Troligtvis kommer han på att det är bättre med hela kläder framöver och risken att han skulle frysa är relativt liten, mina troll verkar nämligen aldrig frysa.

De är aldrig stilla tillräckligt länge!

7 kommentarer:

Milla sa...

Ja, vad göra? Ibland är det misstagen man lär sig av !)
Mina lärde sig...ett tag för att sedan åter i tonåren gå i sommarskor mitt i vintern och vinterskor(dotter i uggs) mitt i sommaren? hihi.
Önskar er en riktigt härlig fredag!

Unknown sa...

Precis så har jag gjort med mina envisa åsnor, framför allt allihop. Ta på dig de där tunna (men fina) kläderna då men jag vill inte höra något om att du fryser... De har glatt vandrat iväg i sina självvalda kläder och kanske lärt sig något av det, i alla fall för stunden...

Här har vi just nu en 2½ åring som tycker att det allra bästa vore att hon kunde få vara nakenfis hela dagen...

Kram

Ezter sa...

Lika bra han får känna hur det känns!

Ebba Range sa...

De är verkligen individer - hur små de än är.

Du har en uppmuntrande grej att hämta hos mig:-)

Ebba Range sa...

De är verkligen individer - hur små de än är.

Du har en uppmuntrande grej att hämta hos mig:-)

Mångmamma sa...

Milla; Så gjorde jag med. I tonåren! Men en knapp 8-åring borde jag kunna tukta, tycker jag?
Cissa; Känner såååå igen det!
Ezter; Gav ju tydligen resultat i alla fall.
Ebba; Tusen tack. Fina ord och som du ser har jag till och med lyckats att få med bilden! :)

Cicki sa...

Det är ju av de egna erfarenheterna man lär sig det väsentliga i livet.