onsdag 4 januari 2012

Pyssel och knåp

Hurra!
Pysseltarmen har återuppstått, visserligen på bekostnad av noll sidor lästa idag men det kan det ju vara värt.
Majblomman har länge stimmat om en egen Drömfångare, ni vet en sådan där cirkelmackapär med nät och pärlor och fjädrar som indianerna påstår ska kunna samla in vackra drömmar och filtrera bort de onda.

Med hjälp av en bit gardinspiral, ett garnnystan, många pärlor och ännu mer fantasi, knåpade vi ihop en.

Början av "spindelnätet" kring ramen av en ihoptejpad gardinspiralsbit.



Slutresultatet!




Lilla fröken är nöjd och det är ju huvudsaken.

13 kommentarer:

Ezter sa...

Vad fin den blev! Hoppas lilla tjejen sover gott nu då :)

Småländskan sa...

Du är ju bara så bra på att fixa allt!
Hade jag vetat om lilla Majblomman för några år sen, ja då hade jag skickat henne mina drömfångare. Såna som är tillverkade och köpta av "riktiga" indianer från Kanada.
Numera vet jag inte var de är...(drömfångarna alltså) det är en hel del som inte finns där det tidigare fanns.
Krama Majblomman från mig!

LillaTuss sa...

Hur ljuvlig som helst. Å lila med :) Tror jag måste leta fram min fångare jag har nånstans

Marianne sa...

Åh, en sån gjorde jag med flickan när hon var liten. Vi gjorde stommen av en videgren och tog fjädrar från en uppstoppad fågel. Och pärlor förstås. Som i ett trollslag började hon sova på nätterna. Och fick hon en orolig natt så kom hon med drömfångaren för då ville hon ha den dammad "för att den var nog full med mardrömmar"...;)

Mångmamma sa...

Ezter; Det hoppas jag med.
Småländskan; Tack. Pysselkungen la beslag på den "riktiga" jag köpte för mer än 11 år sedan när han inte kunde sova ordentligt. Han är fullt övertygad om att den gjort att han skuppit mardrömmar.
Hulda; Jäpp, lila. Tänkte faktiskt både på dig, "bästaste vännen" och Eva - min bokleverantör. Alla ni gillar lila.
Marianne; Vad kul att vi är fler som knåpar själva! Gulligt med att få den "dammad" också.

Ebba Range sa...

Tänk att det går att lära sig något nytt - trots ålder = så kul! Och så otroligt fin "apparat" - den blev vacker dessutom. Bra gjort!

Eva sa...

Ja, bokleveratör Eva gillar den skarpt. Dessutom gillar jag att din boklista - kul att se vad du läser/läst. Hörs, kram/E

Mångmamma sa...

Ebba; Att pilla och knåpa är en liten last jag har.
Eva; Absolut hörs! :)

Inger Marianne sa...

Men vad duktig du är, vilket bra tips. Om den inte funkar efter ett tag kan du alltid förstärka den med några lila påskfjädrar i påsk.
Kramis

Cicki sa...

Den blev ju jättefin. Perfekt för en liten Majblommetjej.

Black Iris sa...

Haha, ja det måste bero på att du har så många barn att springa runt efter. Lyckliga dig i alla fall att du inte har problem med vikten för jag känner knappt en enda människa som inte har det på något sätt..

Kram Maidi

Desirée sa...

Alla borde ha en drömfångare!

Vet du föresten varför huvudet är så hårt? Det är för att drömmarna inte ska ramla ut ...

Mångmamma sa...

Ime; Bra förslag. De enda fjädrar jag hade hemma var antingen exklusiva hattfjädrar jag köpte för länge sedan till mina hattar eller gula och gröna små påskdun.
Cicki; hon sa själv att hon sovit gott!
Maidi; Just nu, nä. Har haft! :)
My..; Underbart om huvudet, ska minnas det!