måndag 11 juni 2012

Korkat?

Ibland undrar jag verkligen om jag är riktigt klok som ödslar tid på att scrolla igenom kvällspressens hemsidor?
Dagens främsta rubriker verkar vara någon, för mig okänd, dokusåpanisse vid namn Nalle Knutsson som har dött i levercancer och Madonnas kalkonliknande (i Turkey) nip-slip.
Ja, inte att glömma det sedvanliga idrottsengagemanget världen över som jag numera helt lyckats sortera bort från synfältet varje gång jag bläddrar över slika sidor.

Andy Warhol hade kanske inte så fel ändå med sin "15 minutes of fame"-tes?
Det räcker faktiskt med att, med tryck- och åsiktsfrihetens goda intentioner, läsa en del av alla de bloggar och kommentarer på nätet som existerar, för att genast se hur delvis banal och medioker omvärlden blivit.
Eller hur okunskapen växer om varifrån olika fenomen kommer?

I fredags hörde jag en radiopratare som förvånat undrade varför Eurythmics låt Sex-crime hette just så?
Underrubiken till låten var ju 1984, så hur skulle det hänga ihop?

Ja du, lilla vän, tänkte jag - det är ju kanske inte alla förunnat att känna till sambandet mellan Eric Blair - eller George Orwell som han kallade sig - och hans grymt samhällskritiska roman 1984 där just sex som nöje var ett brott.
Min spontana tanke därnäst var givetvis hur många som har koll på varifrån Big Brother-konceptet kommer ifrån?

Okunskap är inte straffbart, bara enormt handikappande.
Och delvis irriterande!



Inga kommentarer: