måndag 9 juli 2012

Asar och vädergudar

Det sägs att det är översvämning och naturkatastrofsvarning i Småland.
Att källare är översvämmade och vägar underminerade.
Klass 1- och klass 3-varningarna duggar tätt.

Utöver några blöta fläckar på golvet i pannrummet och stundtals ihållande regn, märker jag inte mycket av vädrets makter.
Vi bor på en kulle och det går utmärkt att sitta på verandan under tak och förflytta sig till bronsålderns Sverige tillsammans med våra forna gudar och gudinnor i Johanne Hildebrandts böcker.
Två av tre böcker har jag plöjt idag och den tredje ska jag leta rätt på.
Jag gillar hennes sagor - och även om jag redan läst trilogin en gång tidigare - är de helt klart värda att läsa om.


7 kommentarer:

LillaTuss sa...

Två av tre på EN dag?? Hur tjocka är dom?

Gafflan sa...

Åh vad skönt att du inte regnat bort. Låter väldigt avslappnande att läsa i regnet faktiskt. :D

Mångmamma sa...

Hulda; Knappt 400 sidor vardera - men jag läste nog 70-80 sidor igår kväll i den första!
Gafflan; Typiskt bra semestersysselsättning!

Cicki sa...

Jag har nog funderat över hur ni har det där nere i allt regn. Här har det knappt kommit en droppe. En kort åskskur igår som tog bort det kvalmiga. För övrigt måste jag vattna balkonglådorna hela tiden.

JH:s triologi är inte dum. Den står i hyllan. Hon har ju även skrivit några deckare, men än så länge har jag bara läst en av dem. Även den var bra.

Märta sa...

Här i mina hoods rasar älvbrinkar samman, bäckar blir till floder och några byar har snöpligt blivit avskärmade från omvärlden. Riktigt eländigt!

Själv tittar jag på fransk film och tackar min gud att vi bor på ett berg och inte har källare.

Mammahäxan sa...

Att bo på en kulle är bra. Att bo på gammal sjöbotten och ha källare är inte bra. Här är inga klass 3 varningar men flera vänner har ändå fått sina källare översvämmade.

Maja sa...

Bra boktips! Vilken fin bild du bytt till!