tisdag 26 februari 2013

Ullstrumpa och hans 'slutna ögon'

För nästan ett-och-ett-halvt-år-sen, fick jag förmånen att peta runt lite i ett råmanus åt en skrivarvän.
Det som början var tänkt som "enkel" testläsning, blev snudd på blodigt allvar när jag stökade runt och hade åsikter om ordföljd, meningsbyggnad, syftningar och grammatiska regler.

I november i fjol kom boken 'Med slutna ögon' ut på Idus förlag.
Författaren är Jan-Erik Ullström, av mig även kallad Ullstrumpa, inte minst med tanke på hans enormt kreativa produktivitet.

Boken är en brutal thrillercrime där huvudpersonen Elisabeth Rehn får klia sig ordentligt i håret innan hon begriper hur, vem och var mördaren är.
Ännu mer spännande är kanske frågan om varför?

Efter en omläsning av romanen, nu i tryckt bokform, kan jag tycka att än hårdare redigering av vissa partier inte hade skadat men samtidigt är en hel del av de invävda drömsekvenser direkt nödvändiga för att ge bakgrundshistoria och färg åt karaktärerna.
Mer än en gång frågade jag J-E om hur det egentligen stod till i hans skalle med tanke på hur han kunde producera sådana brutala våldsskildringar, då när jag läste första gången?
Han påstod att hans fru ställt samma fråga!

Ändå är det här en riktigt otäckt bra historia.
Miljöbeskrivningarna är realistiska, det filmiska greppet med cliff-hangers nyttjas frekvent, huvudpersonerna är intressanta.
Till och med omslaget ger en ledtråd till historiens gång.
Att J-E sitter och filar på fortsättningen känns ju betryggande.

Lägger ni på en rem och hastar till Coop Forum i Skövde före klockan 19.00 ikväll, hinner ni dessutom få ett signerat ex.
Men sån tur nog inte de flesta av er, tyvärr!
Mitt tips i så fall är att ni genast letar rätt på boken via närmsta nätbokhandel, den är definitivt läsvärd.



2 kommentarer:

Milla sa...

Låter definitivt som en bok i min smak. Tur att jag snart har födelsedag. Sonen köper nämligen med glädje böcker åt sin mamma. Bokälskare som vi är, han o jag :)

Kram Milla

Maritha sa...

Jag hann dit, något som jag är väldigt glad över idag!