tisdag 23 april 2013

Händerna på täcket, sexualpaniken slår till!

Det är något absurt galet med vår tid!
Å ena sidan matas vi med riktigt sliskiga, så kallade, dokusåpor såsom "Paradise Hotel" där deltagarna mer än gärna guppar runt under än det ena täcket, än det andra.
Fylla, förnedring och sex säljer, det vet vi alla!

Å andra sidan verkar prydhetens-, lättkränkthetens- och nymoralismens väktare vädra morgonluft.
Hur ska jag annars kunna försöka begripa dagens mediablänkare om mannen i Växjö som travade runt i sitt hem, spritt språngande naken, samtidigt som han pratade i telefon?
Observera; I sitt eget hem!

Eller det faktum att en förbipasserande (granne?) kvinna tar med sig sin make och filmar händelsen, för att sen polisanmäla mannen?!
Eller att åklagaren väcker åtal för "sexuellt ofredande"?!

En stilla undran bara, så här i jämställdhetens tidevarv, hade en naken kvinna som pratat i telefon i sin villa, blivit anmäld för sexuellt ofredande?

Eller hade personen som filmat henne kanske blivit åtalad för detsamma?
  

5 kommentarer:

Unknown sa...

Instämmer. Har delat artikeln på min Facebook, såg den på en gruppsajt. Sociala medier och bloggar nar stor kraft och håller nog på att påverka mainstream-medias skyddade åsiktsverkstäder. Snart är förhoppningsvis endast humanistiska exempelvis genusvetenskapliga universitetsinstitutioner kvar skyddade åsiktsverkstäder.

Ezter sa...

Snarare hon som skulle anmälas för olaga intrång! Man får absolut inte filma in i någons hem!

Småländskan sa...

Håller med Ezter!
Vad är det med folk nu för tiden? Försöker de hitta, leta efter saker och ting som de bara måste protestera emot? Kanske inget nytt fenomen när jag tänker efter.
För hundra år sen jobbade jag tillsammans med en tjej, som varje morron började med att klaga, vara irriterad, tycka illa om...allt och alla, som hon "hade sett..."
Till slut orkade jag inte längre lyssna utan sa ifrån. Jag menade att "om du slutar att stå där bakom gardinen och kolla, om du slutar att ha polisradion på (ja det kunde man tydligen på den tiden)när du stryker, om du slutar att lyssna på allt jäkla skvaller, om du slutar att lyssna på din man, som var taxichaffis och hade tystnadsplikt, om du för en gångs skull vaknar och försöker vara positiv? Tror du inte att det känns betydligt bättre då..."
Minns inte svaret, men minns att hon på våra morronmöten slutade att "tycka" så mycket.
Kan också berätta att just hon bodde mitt över gatan till sonens första egna lägenhet. Det första jag gjorde var att "varna" honom för den bakom-gardinen-kollande-grannen. Och jag berättade för kollerskan att min son bor just där över gatan, just precis dit du kan titta in, om du tycker det är viktigt.
Det blev en lång kommentar, men som sagt, jag håller med Ezter och dig naturligtvis.
Kram du fina!

Cicki sa...

Jag håller också med Ezther och Småländskan. Vad är det med folk? Vilken tur att vi bor på åttonde våningen och ingen ser in till oss. För det händer då och då att både jag och sambon traskar runt nakna i lägenheten. Mitt hem är min borg och där gör jag vad jag vill. Och nyfikna grannar ska hållas sig undan. Basta!

halvbonden sa...

Ja det blir intressant när man vänder på det så.
Jag undrar också varför folk får moralpanik över nakenhet och nakenrelaterade aktiviteter :)
Jag hade nog tänkte: ojdå, där står han naken, och sedan hade jag gått vidare bara.
Det måste ju vara att den som filmade har stört sig på grannen på något sätt tidigare och att det är därför de reagerade sådär. Jag tänker på ett avsnitt av Grannfejden för länge sedan när ett par störde sig på en kvinna som gick med korta uppknäppta morgonrockar i sin trädgård.
Har man inget annat att bry sig om?!